pondělí 2. března 2009

Novinář a vrah

Ten pocit znáte. Čtete nějakou knihu, a najednou máte pocit, že ta pasáž je o vás. Nedozvídáte se o sobě hezké věci, právě naopak. Běhá vám z toho mráz po zádech. Přesto fascinovaně, doslova jedním dechem a s bušícím srdcem pokračujete ve čtení. Jakmile pasáž „o vás“ skončí, přestanete číst, zadíváte se jinam, ven z knihy, a přemýšlíte, do jaké míry to byla pravda, jestli opravdu jste tak špatní. Hledáte argumenty na svojí obhajobu, zároveň ale i přitěžující okolnosti. Tak přesně tohle se mi před několika minutami stalo během čtení knihy The Journalist and the Murderer od Janet Malcolm. Kniha se zabývá případem ze 70-80 let, kdy známý novinář přijal nabídku muže souzeného za vraždu, že o něm napíše knihu a podělí se o zisk, protože obžalovaný potřeboval peníze na financování svého procesu. Novinář smlouvu s ďáblem přijme a na konci procesu se k hrůze obhajoby obžalovaný přizná, že zabil celou svojí rodinu. Jde do vězení, novinář pokračuje v práci na knize. Opravdový drama, tedy alespoň pro mě, se odehrává na straně novináře, který od začátku vrahovi nedůvěřuje, přesto až do konce předstírá k němu kamarádství. V minulym příspěvku jsem si přihřál polívčičku samochvalnym popisováním „dobročinného“ projektu, takže je na místě, abych teď vypsal tu pasáž. Vrah je Jeff, novinář Joe.

„Joe, more than anything else in life, wants to be liked. In that sense, he is very much like Jeff. But, unlike Jeff, Joe also likes to pass judgement on everything. Joe is a very judgemental guy, though it is not obvious when you talk to him, because he has this attitude of eternal tolerance...“

Spisovatele si tak osobně, rozhodně to není nic objevného, dělím na dvě skupiny. Jedni umí používat jazyk, nezajímá mě, jak to dopadne, vím to, protože knihu čtu už potřetí, abych si vychutnal každý slovo. Naopak u těch „druhých“ nějaký jazyk vůbec nevnímám, čtení je jako jízda v autě bez brzd, když zaklapávám knihu, překvapeně zjišťuju, že se venku rozednívá. Novinář a vrah je excelentním kouskem z druhý skupiny, vřele doporučuju sehnat.

Já teď půjdu spát a budu přemýšlet o tom, z jaké kategorie je gesto "otevřené napsání o tom na blog" a jaký je správný typ reakce na takový příspěvek s ohledem na vztah k blogujícímu... Radši už přestanu, než napíšu víc, než bych chtěl :)

5 komentářů:

Honz řekl(a)...

Taky bych jednu doporucil. Potichu od Jaroslava Rudise. Kategorie 1.

Komentare jsou potreba. Vopravdicky;}

Anonymní řekl(a)...

Ano, tu take doporucuji (dnes jsem si na ni vzpomnela, kdyz mi prestala hrat sluchatka:)....Novinare a vraha bych chtela sehnat...a pokusim se - diky.Luca

Petr řekl(a)...

díky za komentáře!
už jsem myslel, že mě v tom necháte :)

rudiš si to u mě něčim pokazil. a jeho knihy mě přestaly zajímat, asi bohužel. přijde mi, že dělá z reality kýč.

ale Honziku, stejně by mě zajímalo, jak se Potichu dostalo do Sydney :)

Honz řekl(a)...

Reality kitch, to docela sedí. Hezky se to čte ale hlavně rodilejm pražákům, kterým se po domovině stýska") Dostalo se to ke mě přes Majka od Bětky, jedný párty holky z Moravy.

Občas jsem tomu úplně rozumněl. Třeba:
Ípák. Nikde se tolik lidí v tramvaji nevymění jako tady. Zpocení ven. Nezpocení dovnitř. Rychle, tady není na zevlování čas. Tramvaje se tlačí jedna přes druhou, jako by šlo o velký tramvajový grupáč. Hroudu tohle možná rajcuje. A jestli ne, tak ho ten každodenní tramvajový sněm na Ípáku určitě dojímá. Jednou ho tady Petr viděl, jak tu stál celý den a fotil. Ale ne holky, tramvaje. Návěstidlo přeskočilo na volno. Dvě malá bílá světla nad sebou tu nesvítí nikdy déle než minutu. Petr za to musí trochu vzít.
Cinkl, odbrzdil, šlápl na pedál a s tramvají přeřízl magistrálu plnou aut. Vždycky je to tady trochu sázka do loterie a každý měsíc to nějaký nevystříkanec ve velkým autě napálí do tramvaje. Nebo to nějaký tramvaják neubrzdí a odře mu lak na boku.
Ubral, zklidnil se. Největší adrenalin své trasy má za sebou. Možná jediný adrenalin. V rádiu mluví o fotbale a on si zase pouští muziku. Joy Division. Zapálil si. Možná je právě v tuhle chvíli docela šťastný, možná absolutně šťastný. Možná se štěstí vejde přesně do jedné cigarety s filtrem a trvá do chvíle, dokud cigareta neshoří a kouř neprojede ústy, plícemi a nosem.
Když se ohlédne, žádný zážitek štěstí netrval déle než pár minut. Všechno, co se zdálo být delší, bylo jen nalhávání, předstírání štěstí, čekání na štěstí, opouštění štěstí. Jedna cigareta. Čtyři minuty. Nic víc.

Petr řekl(a)...

díky! udělalo mi to radost.

napíšu na oplátku kus houellebecqa. sice trochu delší, ale zasměješ se (jinak je to ale i dost smutný a depresivní).

Z odpoledního programu měl na výběr senzitivní gestaltmasáž, uvolnění hlasu a rebirth v teplé vodě. Na první pohled se jako největší terno jevila masáž. O uvolnění hlasu si už udělal představu cestou k masážní dílně: desítka rozrušenců poskakovala pod vedením tantristky sem a tam a kvokala jako vyděšené krůty.
Na vrcholu kopce tvořily široký kruh stoly na kozlech překryté osuškami. Účastníci byli nazí. Uprostřed kruhu stál vedoucí dílny, malý, lehce šilhající brunet; zahájil krátkým úvodem o senzitivní gestaltmasáži: metoda se zrodila z prací Fritze Perlse o gestaltmasáži neboli "kalifornské masáži" a postupně přejala některé novinky senzitivního přístupu, až se stala nejkompletnější masážní metodou vůbec. Ví, že někteří v Místě s tímto názorem nesouhlasí, nechce se však pouštět do polemiky. Buď jak buď - a tím skončí - není masáž jako masáž; dalo by se dokonce říct, že neexistují dvě stejné masáže. Po tomto úvodu vyzval jednu z účastnic, aby si lehnula, a zahájil ukázku. "Je třeba cítit partnerčino napětí..." upozornil a hladil jí ramena; jeho péro se houpalo několik centimetrů od dlouhých blonďatých vlasů ležící holky. "Sjednocovat, neustále sjednocovat..." pokračoval a polil jí prsa olejem. "Respektovat jednotu tělesného schématu..." rukama sjížděl holce na břicho, ta zavřela oči a roztahovala nohy s viditelným požitkem.
"Tak," uzavřel, "teď budete pracovat ve dvojicích. Choďte, potkávejte se v prostoru; dopřejte si na setkání čas." Bruno, hypnotizován předchozí scénou, reagoval se zpožděním, přestože právě tato chvíle byla rozhodující. Šlo o to klidně přistoupit k vyhlédnuté artnerce, s úsměvem se před ní zastavit a uvolněně se zeptat: "Chceš e mnou pracovat?" Ostatní vypadali, že vědí, jak se věci mají, za třicet vteřin bylo vymalováno. Bruno se vyděšeně rozhlédl kolem sebe a ocitl se v tváří v tvářmalému ramenatémuchlapovi, chlupatému brunetovi s tlustým údem. Neuvědomil si to, ale na sedm mužů bylo jen pět žen.